maandag 29 augustus 2011

'Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt'

Omdat ik geen behoefte heb aan geleuter (in de trant van 'is leuk', 'is niet leuk') en anonieme 'reaguurders', kunnen op dit weblog geen reacties onder de berichten worden achtergelaten. Sterker nog, iemand die wil reageren op een bericht moet zelfs de moeite nemen om mijn e-mailadres in te typen (ik haat namelijk ook spam). 'Langzame opmerkingen' vragen nu eenmaal ook om 'langzame', liefst weloverwogen reacties (al zijn spontane natuurlijk ook welkom!). En deze ontvang ik gelukkig ook. In toenemende mate zelfs.
 
Citaat uit 'Bezonken rood'. Handschrift van Jeroen Brouwers
Zoals van Frans Tijssen, die me - onderbouwd - enkele positief-kritische opmerkingen over mijn weblog mailde, waar ik iets aan heb. Zo vond hij de vormgeving mooi, maar soms wat overvloedig. Ook vond hij het nogal irritant dat als je een link aanklikt, mijn weblog verlaat. Hij bood me bovendien een oplossing aan (die ik nog ga uitproberen). Bemoedigend vond ik natuurlijk de openingszin van zijn e-mail: 'Bij toeval uw site ontdekt. Ik zal er vermoedelijk regelmatig vertoeven'.

Overbeboekt winkeltje
Verder schreef hij: 'Ik was onlangs in Antwerpen en bezocht daar een overbeboekt winkeltje waar Jeroen Brouwers met enige regelmaat komt. Hij heeft er ook zijn verjaardag gevierd, voor zover zijn omvang en die van de papieren voorraad elkaar duldden. Van de eigenaar, en vandaar dit zijpad, kreeg ik een ansichtkaart met daarop
Jeroen Brouwers
in handschrift het door u aangehaalde  "Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt". Mocht u een scan willen ontvangen, een wederwoord volstaat.' Fantastisch! Een mailtje volstond inderdaad en nog dezelfde dag ontving ik bijgaande afbeeldingen. Frans, hartelijk dank! De waarheid van het citaat van Brouwers is hiermee weer eens bewezen. 
 
Klik hier voor de site van het overbeboekte winkeltje Demian in Antwerpen.