donderdag 1 september 2011

'Kultuur ken dat oek in de frituur?'


In een brief aan de Tweede Kamer van 10 juni jl. ('Meer dan kwaliteit, een nieuwe visie op cultuurbeleid') schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra van Cultuur dat eigenlijk alles cultuur is: Grunberg, maar ook Facebook. Dat mag je vinden - en is in zekere zin ook zo - maar hij gaat er gemakshalve aan voorbij dat zijn ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) nog niet zo lang geleden de naam Onderwijs Kunsten en Wetenschappen (O.K.W.) droeg en dat de cultuur waar hij over gaat - nog steeds - vooral gedefinieerd moet worden als kunst (met een grote en een kleine k). En juist daarop gaat Halbe genadeloos bezuinigen.
  
Cultuurnota
Het begrip cultuur zorgt vaker voor verwarring. Herman Janssen stuurde mij bovenstaande afbeelding en schreef:
"'kultuur ken dat oek in de frituur?' is naar mijn beste weten een omslag van de cultuurnota uit 1987 van de gemeente Leeuwarden, uit de tijd dat ik daar nog woonde en dit soort dingen 'verzamelde'; kwam weer boven drijven in het licht van de aankomende landelijke cultuurnota (eentje met veel minder humor ben ik bang)."
Herman, hartelijk dank voor deze bijdrage. Bezien vanuit de visie van Halbe zou de vraag op het omslag - naar ik vrees - bevestigend beantwoord kunnen worden. Wellicht dat de gedoogpartner het zelfs fantastisch zou vinden als de nieuwe cultuurnota deze titel krijgt. In graffiti zou Halbe er voor Henk en Ingrid dan nog wel even 'JA!' onder moeten spuiten.