dinsdag 17 juli 2012

De stem van een cello

De dichter Rutger Kopland had behalve met de natuur iets met muziek. Enkele jaren geleden woonde ik een optreden van hem bij in de kerk van Midwolda. Hij droeg gedichten voor, terwijl een organist - als ik me goed herinner Theo Jellema - improviseerde op het beroemde Hintsorgel. Een geweldige ervaring.
Hieronder een fraaie vertolking van het gedicht 'De stem van een cello' van Kopland. Het wordt voorgedragen door Wim Arts met cello-improvisatie van Jacqueline Hamelink.

 
De stem van een cello

Waaraan het geluid van een cello doet denken

de cellist Widlund vertelde me dat er
in dit instrument iets huist - een stem
een al heel oude stem waarnaar je zoekt
als je speelt en die je herkent
als je haar vindt

misschien is het dat waarom ik moet denken
aan de oudste geluiden die ik ken, zoals
neuriën, zingen, kreunen, huilen

en ook aan de kleuren van een woud in de herfst
alsof je het heimwee hoort van de cello
naar zijn herkomst

Rutger Kopland

Uit: Een man in de tuin, Amsterdam 2004