vrijdag 6 september 2013

'Hier in uw mooie bossen te rauzen en te rossen'


 De boerderij in Laudermarke waar Kees Stip woonde en werkte.
Foto: Herman Janssen

Mooi Westerwolde

Geen liefelijker landschap volgens mij
dan rondom mijn verbouwde boerderij.
En als het straks met windkracht acht gaat stuiven
dan komt het ook nog helemaal voorbij.

Kees Stip

Uit: Groninger kwatrijnen, 1991


Henk Verweerd van uitgeverij Liverse (die de VerzamelStippen uitgeeft) kwam in zijn rijke archief, met nog ongepubliceerd werk van Kees Stip, een gedicht tegen uit 1982. Stip stuurde het naar de gemeente Vlagtwedde toen hij Mollie (Mollepop) aangaf voor de belasting.


Geachte Gemeente,

Hoera ik heb een hond!
Hier in uw mooie bossen
te rauzen en te rossen
is ook voor mij gezond.

Ik wil daar zonder balen
belasting voor betalen.

Kees Stip