dinsdag 7 februari 2023

Biografie van C.O. Jellema: 'Aan rozen denk ik in de winter'





Onlangs verscheen een biografie van dichter C.O. Jellema. Eind februari verschijnt van mijn hand een  artikel over hem in het historische tijdschrift Merne Magazine.

Voor de Ommerlander Courant interviewde ik in december al biograaf Gerben Wynia, die begin vorig jaar op de biografie promoveerde aan de Rijksuniversiteit van Groningen.

                            Ommerlander Courant, 8 december 2022

'Het waait er altijd'



In de bibliotheek van Leens werd op 3 februari jl. een expositie over leven en werk van C.O. Jellema geopend: 'Het waait er altijd'. RTV Het Hogeland maakte bijgaande reportage.


Titels:

Gerben Wynia, Aan rozen denk ik in de winter, 648 pagina’s, uitgeverij Querido, Amsterdam. Prijs: € 45,00. Wynia stelde ook een bloemlezing Omdat een droom mij aankeek met ruim 50 gedichten van C.O. Jellema samen, met een nawoord van Marjoleine de Vos, Uitgeverij Vliedorp, Houwerzijl. Prijs: € 15,95. Onlangs verscheen bij Querido ook de derde druk van Jellema's dichtbundel Droomtijd. Prijs: € 17,50.

Literatuur / nadere informatie:

Over C.O. Jellema onder meer: DBNL en Verzameld werk (gedichten en essays), Een web van dromen. Keuze uit de dagboeken (1960-2003). Over Landhuis en Parktuin Oosterhouw: www.oosterhouw.nl