zaterdag 4 juli 2015

Varsågod!

Oud-leerling Freija Kruit vroeg mij een jaar geleden, toen ik in verband met mijn pensionering afscheid nam van klas vwo-5 van de RSG Ter Apel, of ik haar bij haar diplomering toe wilde spreken. Natuurlijk wilde ik dat. Afgelopen donderdag was het zover. Er is een filmpje van gemaakt:


Voor het eerst van mijn leven probeerde ik een ollekebolleke te schrijven:

        Ollekebolleke voor Freija

        Dichteres Freija Kruit
        serveert je versregels,                      
        straks ook nog Zweedse, met
        knäckebröd. Varsågod!      
              
        Vlieg maar uit, leer maar door,
        Buiskoolwegcoryfee.
        Verken je grenzen en
        schrijf, schrijf, schrijf. Ja, dat moet.

        Hans ter Heijden

         Ter Apel, 2 juli 2015

         Varsågod [wâr-sjo-ĝoed]: alstublieft

V6 awards
De leerlingen reikten als eerbetoon aan de docenten van wie zij les kregen V6 awards uit. Vol trots nam ik de Koning van het voordragen award in ontvangst. Erg mooi dat jongeren in jachtige tijden van multitasken, twitter en smartphones het voordragen van een gedicht nog op waarde weten te schatten!
Ook van de uitreiking van de awards is een filmpje.

De lach van een kind
Freija schreef in 2013 op mijn verzoek een gedicht voor de 5 meiviering in het Bevrijdingsbos in Noorddijk. Zie hier het verslag op de site van ckv (creatief schrijven).