zondag 6 november 2011

PAPIEREN TZUM MOET BLIJVEN!


Onderstaand (fragment van het) bericht op de website van Tzum sloeg bij mij als trouwe abonnee van de papieren Tzum (tevens regelmatig bezoeker van de website) in als een bom.

Nog één nummer zal er verschijnen aan het eind van het jaar en dan stopt de papieren Tzum. De redactie, bestaande uit Roos Custers, Nick ter Wal en Coen Peppelenbos heeft dat afgelopen zondag besloten in de trein op weg naar de boekpresentatie van L.H. Wiener. Ter hoogte van Nijkerk viel het besluit. Met het laatste nummer erbij zullen er in totaal 56 verschenen zijn (waaronder enkele dubbelnummers).
Directe oorzaak van het opheffen van het blad is niet een onderling meningsverschil over de te volgen koers, want de Tzum heeft nooit een vastomlijnd programma gehad. De redactieleden hadden echter wel verschillende ambities. Zo wilde onderge-tekende (Coen Peppelenbos) zich meer richten op deze site. (...)
Doodzonde als de papieren Tzum verdwijnt! Is A.L. Snijders hier wel in gekend? En Arthur Japin? En wie neemt er nu zo’n besluit ter hoogte van een benepen, calvinistisch, met kranten dichtgeplakt gat als Nijkerk?
Natuurlijk gun ik iedereen nieuwe uitdagingen. De digitale Tzum is laatst op de Achterpagina van de NRC
 nog weer door Gerrit Komrij geroemd, dus dat je daar meer tijd in wilt stoppen, snap ik, maar laat Tzum met het Hollands Maandblad en nog enkele literaire doorzetters de kont tegen de krib gooien en niet alles wat van waarde en weerloos is in de buurt van nota bene Nijkerk door het toilet spoelen! Een papieren Tzum is onmisbaar, zeker in de trein! Hopelijk was het niet ook nog de Driek van Wissen-express waarin jullie dit onzalige besluit namen...
Er zijn toch wel anderen die het stokje van Coen c.s. willen overnemen? Ik val aan, volg mij!

Ik roep iedereen op om op de website van Tzum
te reageren op dit rampzalige bericht. Met maar één boodschap: De papieren Tzum moet blijven!