vrijdag 11 november 2011

Het Natuurlijk Beleven Van Kunst (HNBVK)

Via de natuur de weg vinden naar kunst en cultuur (vice versa). 

Bij het vak culturele kunstzinnige vorming (ckv) staat op de RSG Ter Apel dit jaar de natuur centraal. Eerder berichtte ik over de natuurbelevingstocht die alle leerlingen van havo-4 en vwo-4 onlangs maakten: De Kunst Van Natuurlijk Beleven (DKVNB).

Kruisbestuiving
Bij het ckv-onderdeel creatief schrijven behandel ik onder meer verschillende versvormen, waarna leerlingen de opdracht krijgen om - geïnspireerd door de natuur - zelf gedichten, maar ook songteksten te schrijven. Op deze manier hoop ik dat ze - na De Kunst Van Natuurlijk Beleven - nu ervaren wat Het Natuurlijk Beleven Van Kunst  (HNBVK) betekent. Mijn collega's tekenen, muziek, fotografie, project en drama streven op hun terrein hetzelfde na. Elke leerling volgt (in kleine groepen) per jaar zes keer zes weken - één uur per week - de modules die vanuit de verschillende kunstdisciplines worden gegeven. Daarna vindt er tijdens projectdagen 'kruisbestuiving' plaats, uitmondend in sprankelende eindpresentaties in het Theater van de Natuur.

Weblog
Om mijn leerlingen creatief schrijven een podium te bieden, heb ik een speciaal weblog in de steigers gezet. De eerste pennenvruchten staan er al op!  Zie: CKV Creatief Schrijven RSG.