vrijdag 6 juli 2012

Over de noodzaak van tuinieren

In 1990 bezochten mijn collega Nederlands Martin Slagter en ik de Huizingalezing in de Pieterskerk in Leiden, gehouden door Gerrit Komrij. De titel luidde 'Over de noodzaak van tuinieren'.

Ik kan niet goed navertellen waarover het ging, maar weet nog wel dat Komrij de tuin als metafoor gebruikte. Wat ik me vooral herinner is dat het koud was en dat de monotoon uitgesproken lezing - waar we ons veel van hadden voorgesteld - erg lang duurde en tegenviel.

Destijds woonde ik nog op een appartementje in het pittoreske Wijk bij Duurstede. Inmiddels woon ik als 'God in Groningen' en heb ik hier in het paradijselijke Westerwolde een lusthof van 3000 vierkante meter. De titel spreekt me dan ook in ieder geval aan.

Eerder en vooral later heb ik Komrij - met zijn karakteristieke stemgeluid - als dichter zijn verzen horen voordragen, onder andere tijdens de Nacht van de Poëzie in Utrecht. En deze gelezen. Prachtig! Ook als bloemlezer, essayist en Dichter des Vaderlands heb ik hem altijd gewaardeerd. Gisteren stierf hij in Amsterdam. De lezing 'Over de noodzaak van tuinieren' is in druk uitgegeven en staat in mijn boekenkast. Ik ga deze alsnog lezen.


Gerrit Komrij tijdens het Frysk Festival in 2008

Lees ook: Gerrit Komrij overleden, in NRC Handelsblad en een luister naar een In Memoriam: Ramsey Nasr draagt zijn gedicht voor overleden Gerrit Komrij zelf voor.