dinsdag 21 januari 2014

Moeder

  Cor ter Heijden - Beekman

* Velsen, 1 juni 1918   † Ede, 13 januari 2014

     Lieve moeder

     kijk, 
     ik weet het niet
     ik was nog nooit dood
     maar als je nou dood bent
     wat zie je dan
     wat zie jij nu wat ik niet zie
     want als de ogen zich sluiten
     en het zicht naar binnen keert
     waar ben ik dan
     en jij?
     en wij?

     kijk,
     als ik die foto pak
     die van ons huis aan de einder
     met Dora braaf zittend ervoor
     dan zie ik jou voor me
     zoals je daar naar keek
     je ogen
     je lieve woorden
     je verwondering 

     
     kijk,
     dat wel
     en de zon
     een rooie bal over de heide
     en de meeuw
     een vliegende vlek in de zon
     net als jij

     dan zie ik jou 
     
     dat wel

       (Bewerking die ik maakte van een gedicht van Bert Schierbeek)

Avondrood, Cor ter Heijden-Beekman, april 2005, aquarel