zondag 30 december 2012

kijk, ik weet het niet

Bert Schierbeek (1918-1996)
'De eindeloze velden, doorkliefd met ongehoord rechte sloten en kanalen maakten mij al op zeer jonge leeftijd rijp voor Mondriaan'.  

Deze woorden zijn van de schrijver/dichter Bert Schierbeek, die weliswaar geboren werd in het Twentse Glanerbrug, maar opgroeide in het Oost-Groningse Beerta. Zijn liefde voor de Groninger taal en het landschap behield hij zijn hele leven. 

Ook dit jaar zijn er weer verschillende mensen in mijn omgeving 'oet tied kommen' (overleden). Bij zulke grote gebeurtenissen zoek je naar woorden. Bert Schierbeek deed dat ook toen zijn vrouw Margreetje in 1970 verongelukte. Maandenlang kon hij geen letter op papier krijgen. 'Toen de prop eruit vloog', constateerde Schierbeek later, 'borrelden allereerst deze kale zinnetjes op'. Hij doelde daarbij op de gedichten die hij in 1972 publiceerde in de bundel 'De deur'. Bijvoorbeeld het volgende ontroerende vers: 
kijk,
ik weet het niet
ik was nog nooit dood
maar als je nou dood bent
wat zie je dan
wat zie jij nu wat ik niet zie
want als de ogen zich sluiten
en het zicht naar binnen keert
waar ben ik dan
en jij?
en wij?

kijk,
als ik die kurketrekker pak
die zweedse van blank berken
en een fles rooie ontkurk
dan zie ik jou voor me
zoals je dat deed
je ogen
je hand
het glas

kijk,
dat wel
en de zon
een rooie bal over de heuvels
en de meeuw
een vliegende vlek in de zon
net als jij
dan zie ik jou
dat wel

Bert Schierbeek
Uit: De deur, De Bezige Bij 1972
Luister hier naar een voordracht door Bert Schierbeek zelf (klik op 'teksten' en daarna op 'luisteren naar Bert').
Hier vind je nadere informatie over Bert Schierbeek.