zaterdag 29 september 2012

Het Orakel van Sellingen

Foto: Herman Janssen
Nou dacht ik toch dat we op 8 september jl. met heel veel mensen op waardige en feestelijke wijze de voltooiing van de gedichtentrap in het Theater van de Natuur hadden gevierd. Jan Mulder was de hekkensluiter met zijn gedicht 'Achterop de fiets bij mijn moeder'.

Maar wat schetst mijn verbazing toen ik enkele dagen geleden met Dora, mijn hond, door de Sellinger bossen liep. Zoals altijd loop ik dan langs het Theater van de Natuur. Tot mijn grote ergernis ontdekte ik nu dat er enkele meters voor de eerste trede, met het prachtige gedicht 'Waterlandschap' van Kees Stip, in de grond een soort rioolputdeksel lag. Nog erger was, dat toen ik er op ging staan, er plotseling een mechanische stem te horen was. Vanuit de krochten van Westerwolde werd een tekst voorgedragen en als ik mij niet vergis, was het de stem van de dijkgraaf van Waterschap Hunze en Aa's, Alfred van Hall, die dit deed.

Luister hier naar het 'Orakel van Sellingen' dat
de rust en stilte in het Theater van de Natuur verstoort.

Ik schrok, want wat mij betreft spreekt het Theater van de Natuur voor zich en is een blikken geluid - zeker uit een rioolput - uit den boze. Ook bij de voorstellingen door leerlingen van havo-4 en vwo-4, die ik samen met mijn collega's culturele kunstzinnige vorming van de RSG Ter Apel en het Waterschap, Staatsbosbeheer en Adriaan Nette de afgelopen jaren in het Theater organiseerde, werd er nooit gebruik gemaakt van geluidsversterking. Hoewel ik aanvankelijk ook mijn twijfels had, wist Adriaan Nette, de kunstenaar die dit prachtige project heeft bedacht, mij ervan te overtuigen dat als het publiek respectvol is, iedereen verstaanbaar is. En dat was ook altijd zo. 

Hopelijk is het een - wellicht goed bedoelde - vergissing van het Waterschap en wordt dit 'Orakel van Sellingen' zo spoedig mogelijk het zwijgen opgelegd. Want hier is slechts plaats voor de verzen van veelal gelauwerde dichters én de natuur: het gezang van vogels en de wind, die ruist door de bomen. In stilte - een schaars goed in deze tijd - moet je daarvan kunnen genieten. Punt. Uit.

Zie ook: Feest in Theater van de Natuur