donderdag 14 maart 2013

Waterlandschap

 
Toen Kees Stip (1913 - 2001)  in Laudermarke woonde, wandelde hij dagelijks met zijn hond Mollepop door het Westerwoldse landschap. Vandaag deed ik dat met mijn trouwe viervoeter Dora. We liepen het inmiddels voltooide Theater van de Natuur - aan de oever van het meanderende riviertje de Ruiten Aa - in en ik las nog eens het mooie vers Waterlandschap van Kees Stip, in de eerste trede van de dichterstrap gehouwen.


Op 1 november 1997 werd het door Kees Stip zelf onthuld. In 1998 droeg hij het ook voor bij de onthulling van The Big Sleep van Harry Muskee (de tweede trede). Maar dat was nog voor mijn verhuizing naar Groningen.

Kopland, Rawie én Stip
In 2000 - ik was inmiddels in Westerwolde neergestreken - was het raak. Met beide handen greep ik de uitnodiging aan om aanwezig te zijn bij het onthullen van Wat er geweest is, toen en hier, het gedicht in steen van Jean Pierre Rawie. Rutger Kopland gaf acte de présence en Kees Stip droeg nóg eens Waterlandschap voor. Het was de eerste en tevens laatste keer dat ik hem in levenden lijve meemaakte. Een mooie ervaring.


'Het is een rederijkersgedicht, ik ben zelf uit die tijd'
Kijk en luister  hier naar de onthulling van Waterlandschap en de voordrachten - in 1998 en 2000 - door Kees Stip zelf.
Alle videoclips van de actes de présence en de onthullingen van de vijftien gedichten zijn te zien op www.theatervandenatuur.nl.