dinsdag 9 juli 2013

'Nu en later is er hoop'. Kees Stip, dichter (1913-2001)

Vandaag maakte ik enkele foto's van de expositie in de Oude Stelmakerij te Sellingen.

Kees Stip speelde niet alleen piano, maar ook viool. Hier hangt
er een boven een lessenaar met daarop door Julius Röntgen 
getoonzette muziek van Trijntje Fops.

Een bezoekster bekijkt een foto waarop Kees Stip en Leo Vroman
met elkaar converseren tijdens de pauze van de Nacht van de Poëzie 
 in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht (1994).

Op de expositie zijn - in de bedstee! -ook filmpjes te zien. Hier speelt 
Kees Stip (in 1988) piano in zijn huis te Laudermarke, gadeslagen 
door zijn vrouw Katja en toegeblaft door hond Mollepop.

Prachtige portretten van fotograaf
Hans Banus uit Stadskanaal

Een foto van Kees Stip, gemaakt tijdens de uitreiking van de 
Kees Stipprijs voor light verse aan Patty Scholten (l) in 2000. 
Stip was de eerste winnaar van deze prijs in 1985.

 Vertalingen  die Katja en Kees Stip maakten 
van kinderboeken van Dr. Seuss.

Hier de leestafel met daarop ter inzage o.a. Het Grote Beestenfeest en
VerzamelStip deel I (hier ook te koop). Uitgeverij Liverse heeft gemeld 
dat deel II binnenkort uitkomt!  

En verder nog  
Verder op de expositie o.a. nog unieke (archief)foto's, vitrines met veel boeken, kalenders, de typemachine, loep en aktetas van Kees Stip enz. Ook aandacht voor het Theater van de Natuur, waar in de dichterstrap het vers 'Waterlandschap' van Stip op de eerste trede is te lezen. Bovendien zijn er speciaal door Herman Janssen gemaakte foto's van 'De wereld van Kees Stip in Laudermarke' te bewonderen.

Frederike Heuving
Bij de opening van de expositie bracht mijn collega Johanna de Lange mij in contact met de ouders van Frederike Heuving. Zij is oud-leerling van de RSG Ter Apel en had in 1999 bij Nederlands een werkstuk over Het grote beestenfeest van Kees Stip gemaakt.

Vanmiddag haalde ik het bij haar ouders op (Frederike werkt nu als leraar in het basisonderwijs in Roosendaal en had het naar hen toegestuurd). In het voorwoord schrijft ze: Speciaal wil ik dhr. Stip bedanken voor het feit dat ik, weliswaar samen met mijn moeder - dus mam, dan spreek ik hierbij ook even mijn hartelijke dank aan jou uit! - een tweetal middagen bij hem ben geweest. Heel fijn dat hij ons heeft ontvangen, want het was heel gezellig.

Ik geef dit werkstuk een mooie plek op de expositie.