dinsdag 24 januari 2012

hard//hoofd


Omdat ik op zijn graslijst sta, ontvang ik met enige regelmaat per e-mail een zkv (zeer kort verhaal) van A.L. Snijders. Vandaag ging dit over hard//hoofd, dagelijks online tijdschrift voor journalistiek en kunst. Het bestaat al enige tijd, maar ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En hoewel ik - net als Snijders trouwens - papieren kranten, tijdschriften en boeken prefereer (doodzonde dat het literaire tijdschrift Tzum alleen nog maar digitaal bestaat!), zal ik het vermoedelijk toch zo nu en dan eens doorscrollen. Al was het alleen maar voor de zkv's van Snijders...

A.L. Snijders

Proclamatie
In Proclamatie, het zkv dat ik vanmorgen ontving, reageert A.L. Snijders per brief op de proclamatie uit 2009 in hard//hoofd. In dit online tijdschrift verschijnt - volgens afspraak - iedere maand een zkv van hem.
Hij schrijft de redactie dat hij een oude man is ('veel ouder dan Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw'), die nooit websites bezoekt en onbekende woorden altijd opzoekt in papieren boeken. Nu heeft hij echter, nadat 'een meisje van een glimmend blad' hem vroeg of ze een zkv uit hard//hoofd aan haar interview met hem mocht toevoegen ('Ik zei ja'), de website eens bezocht. Snijders eindigt als volgt:


Het lijkt me een goed blad, ik ga het voortaan (en met terugwerkende kracht) lezen. Wat me vooral prikkelde was de proclamatie uit 2009. Als de leeftijd van Matthijs v.N. en Jeroen P. al problematisch is, hoe zit het dan met jullie medewerker die de zkv's schrijft?
Ik suggereer een antwoord: schrijven is geen krachtsport, de spieren spelen geen rol, woorden zijn leeftijdloos. Nescio schreef aan het eind van zijn leven over de dingen die hem als 18-jarige ook al bezighielden. En op dezelfde toon. Schrijvers zijn geen sporters, ze hoeven geen progressie te tonen. Ze hoeven geen emoties los te maken bij Mart Smeets. Liever niet.

Vriendelijke Groeten,

A.L. Snijders


gras     © A.L. Snijders / AFDH uitgevers

Houthakken en zkv's schrijven
Kijk hier naar een filmpje van Klaas en Iris Koppe over A.L. Snijders waarin hij op zijn erf in Klein Dochteren vertelt over de overeenkomst tussen houthakken en het schrijven van zkv's.